tirsdag den 13. maj 2008

Bag om Arto.dk - fra venskaber til mediepanik

Referat fra artiklen af sammen titel, skrevet af Malene Charlotte Larsen. Cand.mag. i kommunikation, ph-studerende å institut for kommunikation, Ålborg universitet.
Netmødested for unge, kalder Malene Charlotte det. Det er på Arto de unge mødes, chatter, dyrker sig selv, hinanden og skriver i hinandes gæstebøger. Gæstebogen kan indeholde billedgalleri, en blog, en kaldender osv, og er meget brugt og populær. De bekræfter hinande via gæstebogen, og dette er et vigtigt element i brugen og som bruger af Arto. En ofte brugt sætning er " hva' laver du ?", hvilket egentligt skal forståes som, "jeg interessere mig for dig". Og fornemmelsen af at, man er i kontakt med nogen nu og her, er en bekræftelse og giver følelse af nærhed. De unge er gode til at give hinanden positiv feed back, ellers spørger og søger de selv den positive feed back, ved at stille spørgsmål " er jeg ik' lækker her?".

I oprettelsen af en profil, bruger de unge hinanden til, at designe eller forme hinandens profil. Dette gør, at de konstruere hinandens identitet, man definerer sig selv i det sociale samspil og via de midler, et sådan medie giver mulighed for. Arto-"rummet" er et fristed, hvor man selv frit kan konsruerer sig selv, hvilket ikke er muligt i mange af de andre arenaer de unge til dagligt bevæger sig i. Herved opstår "fristedet" hvor ingen kontrollerer de unge, og hvor de ikke styres af voksne. Ungdomskulturen udleves her, de unge danner og sætter selv normer, regler og grænser for opførsel. Der skelnes ikke mellem den verden på nettet og verdenen udenfor, det er blot en forlængelse af hinanden, hvor begge verdender debatteres og inddrages.

Arto formår at følge brugerens behov, med tilførsel af nye funktioner. Der lyttes og reageres på gode ide'er og der bliver fulgt op på forslag. Direktør Morten Borg tillægger populariteten den simple årsag, at Arto var den første af sin slags herhjemme. Der sker dog også uheldig ting på siden, såsom at mobbe, true eller bagtale hinanden, som også sker irl, og det har vakt mediernes interesse i den grad at, der er skrevet mange artikler om disse episoder.

Her et lille udsnit af overskrifter fra 2004 til 2006

  • Børn mobber og truer hinanden TV-Avisen, DR1

  • Unge aftaler vold via hjemmeside Berlingske tidende

  • Mobning døgnet rundt Dags Dato TV2

  • Skolepiger sælger sex for 25 kr. Ekstra Bladet

"Mediepanik" er ordet eller begrebet, der bruges, når stemningen og reaktionerne på et nyt medies fødsel indtræder. Forfatter Kirsten Drotner, beskriver hvordan panikken bryder ud, når unge tager et nyt medie i favnen, og gør det til en del af dagligdagen og deres liv. Kritikken og panikken kan sjældent genkendes af de unge - brugerene - og de undre sig da også over, hvorfor der ikke skrives om de gode ting.

















Ingen kommentarer: